>>>Comunicant...

diumenge, de maig 29, 2005

Perdonin... només volem ser periodistes

formació/ LA DESMOTIVACIÓ A LES FACULTATS DE PERIODISME

A les facultats de periodisme el número de baixes d'estudiants és constant. Ho dic perquè les classes cada cop estan més buides i saps de gent que plega esglaonadament. Gent que està farta del pa que es dóna a la facultat (en el meu cas, la de Ciències de la Comunicació de la UAB). Les classes plenes i rostres de gent que ja no veuràs més, gent que han vist que no estaven en el lloc correcte i que res és el què era.
Com desmotivar un alumne? Aquesta és la pregunta que potser es fan els professors i equip de deganat. Com podem fer que de quatre classes de periodisme de 380 persones la gent plegui? Sona a macabre, però si els professors i companyia toquessin més la realitat (això que són periodistes i ho haurien de fer així) sabrien que alguna cosa passa, que no és normal.
Alguns dels que arriben venen per aprendre a escriure, molts volen dedicar-se a això, però en el seu lloc la realitat els hi ofereix una reposició dels capítols d'Història de Catalunya i Espanya que ja havien vist a 2n. de Batxillerat. Precisament a uns alumnes que tenen com a mínim un set i mig i que per tant, venen suficientment preparats com per a repetir el mateix. Potser aquestes assignatures d'història són per emplenar i fer una carrera de quatre anys... A més estant a primer any i l'alumne pot gaudir durant tot el curs de sis hores setmanals d'història: de la comunicació, del món actual, de catalunya contemporània i els mitjans de comunicació. Maldites les hores perdudes. I apa, un periodista aprendrà com era una ràdio o el telègraf elèctric. Sí senyor, una universitat preparada pelfutur.
Pitjor de tot. La història és present en altres camps. Per exemple, a primer de periodisme els alumnes trobaran a l'assignatura de tecnologia el contacte amb les càmeres professionals (?). Semblen tretes del museu d'arqueologia la veritat. Si et queixes o poses en dubte la vàlua que pot tenir per un periodista que es mourà aviat en el món digital dominar una Umatic o el sistema Betacam t'enxufen el rotllo de que falten diners. Et fan veure que la situació és precària per docents i alumnes. Després, se n'anirà a la zona de despatxos docents amb uns acabats de fusta i d' "obra nova". Maldita la mala repartició del béns.
En informàtica et diuen que no tenen els millors programes perquè són cars. No tenen el QuarkXPress perquè val 3.000€ i clar, un per cada ordinador és impossible... Quan algú et diu això et ve de gust demanr-li que t'ensenyin els prop de 500 cd's amb el Pagemaker... un per cada ordinador, és clar. Maldites les preses de pèl.
I finalment, la resta de classes que es divideixen amb dos grups: els periodistes de la Vella Escola (suposo) i els Pessimistes. Els primers es caracteritzen per una obsessió per les normes de redacció. Tant és que et puguis expressar millor d'una altra manera, tu has de fer allò sigui com sigui. Amb el temps veuràs que les seves prèdiques de capellà xoquen amb la realitat. Encara recordo quan un professor em va tatxar un titular perquè hi havia l'expressió "dónar llum verda". Al cap d'uns dies, aquella expressió sortia en el titular de portada del diari El País, el benerat. Per la seva banda, els pessimistes són aquells que et diuen que no hi ha feina, que tot és molt precari i que si vols ser algú has d'abaixar-te els pantalons... filosofia que algun alumne ja ha après a la perfecció. Reprodueixo textualment les paraules d'un futur periodista: "Si per arribar a dalt has de llepar culs, els llepes". Maldita la prepotència.
Crec que cal una rentada d'estòmac a la facultat i a la manera de veure les coses. No calen assignatures per emplenar. S'han de distribuir millor el temps dedicat a les assignatures: calen sis hores setmanals d'història i només tres de redacció i locució als mitjans audiovisuals? Cal dir a la gent que la cosa està fatal i convertir molta part del temps en una espècie de tercer de batxillerat? Hi ha coses que haurien de canviar pel bé de tots, pel bé de periodistes i de la mateixa societat.

5 Comments:

  • Carai! Veig que les indignacions també han arribat al grup 01...

    Aveure, algunes de les coses que dius hi estic completament d'acord, com això de les Betacams o del maleit Page Maker... però de les hores d'història, suposo que soc una entusiasta de la història, però a mi no em molesten gens. A més tinc la mala sort de tenir una professora pèssima a Redacció i Locució i això tambe deu influir a l'hora d'intentar fer com menys hores millor amb aquesta dona.

    El que m'indigna molt molt molt és que ens posin exàmens abans de setmana blanca. Anem a veure: si hi ha unes setmanes dedicades única i exclusivament als exàmens... perquè ens els han de posar a la ultima setmana de classes? Si ens volen fer cansar i desmotivar... per part meva no ho aconseguiran.

    Resistirem...

    By Anonymous Anònim, at 7:26 p. m.  

  • Després de llegir el teu escrit veig que hi ha coses molt evidents a la facultat. És cert que sobren hores d'Història; l aHistòria està ahí i ningú se l'emporta, qualsevol periodista que tinga un dubte en trorn qualsevol fet passat el pot consultar a les enciclopèdies, Internet, llibres de batxillerat... Però les hores de pràctica són tan escasses que la cosa fa llàstima.
    Ara me n'he adonat que per arribat a ser periodista i locutar com calhas de treballar o col·laborar en una ràdio, sembla que la facultat és un complement. Jo no seabré locutar mai com cal si només faig una pràctca d'entre 30 segons i 1 minut a la setmana. És molt trist. Els qui no hem tingut l'oportunitat de treballar en un mitjà de comunicació abans de començar la carrera (fat bastant habitual), hem començat aquest curs des de ZERO. Ningú ens ha axplicat mai "como se tiene que dejar ir la vooossssss".
    Crec que és bastatn lògic i que el professorat sap que si quan acabes la carrera és complicat trobar feina, absns de començar els estudis, la situació encara és pitjor.
    Volem aprendre a ser periodistes i a gestionar la informació. Si això ho tenim clar, després ens serà molt fàcil trobar tot el que no tenim, tot el que no necessita pràctica.

    By Anonymous Anònim, at 8:00 p. m.  

  • Me n'adono al llegir això que no sóc l'única que ha pensat que en alguns moments són els mateixos professors i l'organització de la universitat els que busquen desmotivar l'alumne... i crec que en ocasions no se n'adonen que poden estar desmotivant a gent amb talent.
    És cert que el curs ha semblat com una tercera part del batxillerat, però tinc l'esperança que això sigui perquè estem fent primer. Suposo, espero i desitjo que a partir de l'any que ve les hores de pràctiques augmentin i siguin més profitoses.
    I sobre pressupostos, estic d'acord en què no és normal que hi hagi suficient pasta per millorar segons quines coses i que després les càmeres siguin com són.
    En quant a les classes d'història, per una banda les trobo necessàries, perquè per poder ser periodistes hem d'entendre l'actualitat, i per poder fer-ho necessitem conèixer coses del passat. Encara que potser siguin masses hores.
    Trobo molt encertat que algú hagi expressat tot això a un article, perquè són coses que tots hem pensat en algun moment durant el curs.

    By Anonymous Anònim, at 8:33 p. m.  

  • Perdona però em sembla q això no és un únic problema de la facultat on tu estudies, és evident que el primer any a qualsevol carrera és una carniceria, interessa que hi hagi gent que repeteixi per guanyar més pasta, a la pública cada any q repeteixes 30% + del cost inicial, i penya q ho deixi, sobren estudiants, hi ha poques unis i poques ganes, però no et sentis marcat pq això passa a totes les carreres bé a les privades no ho sé. Apa dew

    By Anonymous Anònim, at 10:04 p. m.  

  • estic d'acord amb tot aixo que dius, moltes vegades hi ha assignatures per emplenar una carrera. una altra cosa que passa en algunes carreres és que ensenyen coses molt "maques" però quan has acabat la carrera (en el meu cas la de magisteri) i et poses a treballar, no pots aplicar gairebé res del que t'han ensenyat durant els 3 anys de carrera (en el meu cas). Aquest és el primer any que treballo després d'haver acabat la carrera i m'estic adonant que l'experiència ho és tot i que, per molta teoria que t'ensenyin, cada cas que et trobes és diferent i s'ha de resoldre de manera diferent. per tant, jo proposo que durant la carrera, sigui la que sigui, hi haguessin més hores de pràctiques en entorns reals que teoria.

    By Anonymous Anònim, at 11:10 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home